Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.
- Zasady przyznawania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to specjalistyczne zajęcia, którymi obejmowane są dzieci niepełnosprawne oraz ich rodziny od chwili stwierdzenia
u dziecka niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Zasady organizacji tychże zajęć, a także kwalifikacji do nich i to, jak przebiegają, określone zostały
w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
Podstawą do objęcia dziecka jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jakie dzieci mogą skorzystać z wczesnego wspomagania rozwoju?
Każdemu dziecku, u którego stwierdzona zostanie jakaś niepełnosprawność lub inne zaburzenie rozwoju zagrażające wystąpieniu niepełnosprawności przysługuje możliwość uczęszczania na zajęcia WWR.
Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania przyznaje się na podstawie wniosku rodzica/opiekuna prawnego o wydanie Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju z dołączoną dokumentacją:
- zaświadczenie lekarza specjalisty lub/i stwierdzające opóźnienie/zaburzenie/niepełnosprawność, które jest podstawą do wydania opinii WWRD. Konieczne jest, aby lekarz wyszczególnił rodzaj zaburzenia lub niepełnosprawności:
- uszkodzenia wzroku (np. niedowidzenie),
- uszkodzenia słuchu (np. niedosłuch),
- niepełnosprawność umysłową,
- zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- opóźnienie rozwoju mowy,
- nieprawidłowości rozwoju ruchowego w tym afazję,
- Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka wydane przez PCPR,
- Posiadane opinie z placówek oświatowych (przedszkole, żłobek, inne)
Zaburzenia SI nie są podstawą do wydawania WWRD!